Saturday 14 September 2013

Kita bersaudara

KITA BERSAUDARA :D

Assalamualaikum :)
Sudah lama rasanya hamba Allah yang sorang ni tak update blog..biaselah busy kan.Tapi tak pe , sekarang alhamdulillah Allah bagi anis kesempatan tuk update, ekceli sebelum ni pun ade kesempatanyya .. cumee malas jerr , haha xD Comelnya kanak2 Arab dekat atas tu , Subhanallah! Ehh kesitu pulak kita , sebenarnya hari ni anis nak bincangkan dengan enta enti semua tentang tajuk tuuu , nak tak ? jommm . ! kita bersaudara ....
Apa agak-agaknya eaa , haha
K , sekarang nak tanya lah .. adakah orang Islam dekat Mesir , Syria , Palestine tuu saudara kita ke ? Yee kita bersaudara , saudara seagama(Islam)
Tapi , apa yang kita lakukan bila kita tengok mereka sebegituu .? Mereka menderita , diseksa dengan kejam , kelaparan , kesakitan .. nothing .. Hati kita sedikit pun tak terdetik rasa simpati pada mereka , padahal mereka saudara kita .. tak patut kan ? Apa yang kita buat ?...... kita lalai dengan duniawi , solat tinggal , mengumpat , nauzubillah . 
apa rasa , kalau musuh ketat kita dekat sekolah tetiba carik pasal dengan kawan baik kita . ditampar , disepak .. Apa yang kita buat ? Ehh da semstinya lah kita cuba pertahankan dia , bak kata orang jawa backup kawan baik kita tuu . bandingkan , apa yang kita buat dekat saudara kita ? Kita pandang sebelah mata je kan ? betul tak ? tah tah pasal apa yang berlaku kat sana pun kita tak tahuuu .. kesian kita kan , saudara sendiri pun tak tahuu . ehh makwe pening kepala pun da risau .. ni lagi , kena bedil , kene bom .. tak risauu punn .. tak sedih punn . kerasnya hati kita .. selagi kita bersaudara dengan mereka , wajib kita tolong mereka .. kalau tak boleh tolong perang , doa kan boleh ? Mudah kan , haa , ! anis nak kongsi satu benda lah .. jomm kita amalkan qunut nazilah .. nnti anis ltk doa tuu kat bwh eaa :) 
dalam mereka sedang menderita , kita sibuk ke rumah terbuka .. nampak ? perbezaan kita dengan mereka . Tapi apakan daya , dalam kederitaan yang mereka alami , mereka masih lagi berasa gembira utk berjuang . kerana apaaa , kerana mereka nak pergi ke Syurga Terbuka Allah ! Allahu Akbar !!  Apa yang anis nak kata , betul lah kata seorang ustaz anis ni .. "cuba bayangkan kalau kita ditempat mereka , adakah kita masih berkeras mahu solat .?. berpuasa ? melakukan amal jariah seperi biasa ? " bayangkanlah , hati sy berkata ... kalau dalam keadaan selesa macam ni pun kita dah tinggal solat , macamana lah nnti seandainya negara kita pulak yang macamtu .. nauzubillah .. ya Allah tetapkan lah hatikuu ! haha , anis pun tak tahu lah ni kena dgn tajuk ke takk . :) 
nampak takk ?  
assalam ^^

No comments:

Post a Comment