Friday 21 December 2012

Syukran ya sodiqati :')

Assalamualaikum wahai sahabatsahabat sekalian , apakhabar kalian di sana ? Alhamdulillah , Allah yang maha kuasa masih memberi nikmat sihat ke atas diri kita ni .


Sabda Rasulullah s.a.w."Tidak sempurna iman seseorang itu selagi dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri "( Riwayat Bukhari dan Muslim)
                                                    [Cerita bermula]..

Hmm entry kali ni , Anis nak cerita pasal kawan2 anis pulak. Kawan yang mana ? Alaa , kawan satu batch Anis dekat sekolah lah.Sebenanrnya ada satu benda ni yang buatkan anis rasa sedar akan kelakuan anis pada kawan2 selama ni sangat tak baik. Anis selalu buruk sangka dengan diorang , sampai menjadi benci adakalanya. Tapi ada suatu malam , Allah datangkan anis satu perasaan . Perasaan tu tak dapat nak dipendamkan seorang diri. Kita hanya manusia yang lemah , manalah tahan nak pendam sensorang kan . Jadi , anis menangis , menung aje malam tu. Tiba-tiba , Allah gerakkan hati anis untuk kongsi masalah tu dekat dua orang kawan Anis . Akhirnya , terasa ringan segala beban masalah selama ni . Semenjak dari itu , hubungan anis dengan dua orang lagi sahabat kembali rapat dan semakin erat hingga sekarang . Anis sedih sangat , kenapa selama ni orang yang anis selalu buruk sangka dengannya , tak suke dengannya .. Dia tulah yang ada tika kite tengah memerlukan seorang kawan . Tapi , alhdulilah . Malam tu , Allah bukan hadirkan seorang tapi dua . Malam tu anis rasa , bersyukur sangat . Hampir setiap hari , kawan anis yang sorang tu bagi kata2 semangat dan dorongan . Lepas cerita masalah anis tu , anis punteruslah naik dorm nak tidur . Sebelum tidur mestilah pergi tandas , rupanya dalam pada masa anis dekat tandas . Kawan anis ada letakkan satu surat bertulis atas katil anis . Walaupun isinya sedikit , tapi bagi kesan mendalam . Terusanis bersemangat lps baca surat tu . Nak tahu ke apa isi surat tu ? Ni dia ..
" Anis , walaumacamana sekalipun . Kitaorang tetap sayang anis . Uhibbuki lillahitaala . Ingat , Allah tak akan menjadikan satu kisah yang siasia."
Sedihkan , lihatlah . Betapa untungnya dapat kawan yang macamtu dan betapa ruginya kita sebab selama ni kita memperlekehkan dia . Dan itulah sebenar benarnya yang dikatakan sahabat. apa maksud sahabat sebenarnya kawan2 ? Sahabat ialah dia yang mengingatkan kamu kepada Allah swt . Itu sebenarnya apa yang dikatakan oleh nabi kita , muhammad saw . Sahabat yang memimpin kita ke arah kebaikan . 
dan seperkara lagi yang ramai terlepas pandang,adalah kelemaham kelemahan yang akan muncul kala bersahabat dengan seseorang . Semestinya apabila bersahabat dengan manusia , maka akan muncullah kelemahan demi kelemahannya sebagai seorang manusia .Tahap keimanan manusia adalah turun dan naik .Maka beitu jugalah sahabat kita . Adakalanya turun dan naik .
Ada masanya dia manis dengan kita ,Dan semestinya ada masa dia pahit dengan kita . Ada masanya dia baik dengan kita, ada masanya dia kurang melayani kita . Begitulah pasang surutnya .
Kerana itu , mengharap pada sahabat hakikatnya bukanlah satu perkara yang baik untuk diamalkan . Tetapi kitalah yang perlu menjadi harapan pada sahabat kita . Melengkapinya . Memenuhinya . Dan menjadi yang terbaik buatnya .
Sekiranya kita tidak mempersiapkan diri untuk menerima kelemahan sahabat kita , untuk membantu memenuhi kekurangannya, sampai bila pun kita tak akan menjumpai ukhuwah yang manis , yang mampu membawa kita ke syurgaNya .
Jadi , marilah kita bermuhasabah..
Makna ukhuwah ini bukanlah satu perkara yang mudah .
Tetapi ia hakikatnya adalah praktis hidup yang hendak mencari redha Allah swt
Sekian , :') Nukilan saya sendiri . 

No comments:

Post a Comment